Andromeda, kot jo vidita Herschel in XMM-Newton

Galaksija Andromeda (tudi znana kot M31) se je observatorijema Herschel in XMM-Newton pokazala v novi luči. Herschel je posnel najbolj detajlno sliko Andromede v infrardeči svetlobi, medtem ko jo je XMM-Newton opazoval v rentgenskem delu spektra.

Infrardeča svetloba, ki jo opazuje Herschel, prihaja iz območij v katerih najdemo oblake prahu in hladnega medzvezdnega plina. V teh predelih galaksij se rojevajo zvezde. Okrog centra spiralne galaksije Andromeda je na Herschlovi sliki vidnih vsaj pet koncentričnih obročev, kjer nastajajo nove zvezde. Največji obroč ima premer približno 75000 svetlobnih let.

Če v infrardeči svetlobi opazujemo zvezde v povojih, nam rentgenski žarki povedo kaj več o končnih fazah razvoja zvezd. Rentgensko sevanje prihaja tako iz ostankov eksplozije zvezd kot iz rentgenskih dvozvezdij. V takih dvozvezdjih najdemo ponavadi nevtronsko zvezdo, ki požira plin iz druge zvezde spremljevalke. XMM-Newton je na svoj posnetek ujel na stotine objektov, večino v samem centru galaksije, kjer je zvezd seveda več.

Dvojni pogled obeh observatorijev Evropske Vesoljske Agencije ESA je enkraten, saj zaradi absorbcije svetlobe v Zemljinem ozračju takih posnetkov ne moremo ujeti z navadnimi zemeljskimi teleskopi.

Slika prikazuje Andromedo v infrardeči in rentgenski svetlobi (ESA/Herschel/PACS/SPIRE/J.Fritz, U.Gent/XMM-Newton/EPIC/W. Pietsch, MPE)