Na letošnjem tekmovanju iz znanja astronomije za osnovnošolce in srednješolce je sodelovalo znatno več učencev in dijakov kot prejšnja leta. Zopet je opazen obči porast astronomskega znanja. Tekmovanje je oblikovalo skupine učencev z nadpovprečnim znanjem na velikem številu šol, kjer učitelji in mentorji zelo dobro delajo. Pridružuje se jim tudi vse več drugih šol, kjer so z astronomijo začeli nekoliko bolj »plašno«. Dodatna popularizacija nas čaka še v srednjih šolah, saj je tam tekmovalcev nesorazmerno malo v primerjavi z osnovno šolo. Tekmovanje bo obstalo, če bomo na šolskem nivoju ohranili masovnost in ne bomo popustili občim varčevalnim ukrepom in rezom v šolstvu. Finančni vložek družbe na tekmovalca je majhen, »izplen« znanja, ki je na tekmovanju tudi merljiv, pa je izjemno velik in najboljša naložba v mlado generacijo.
[Rezultate 4. tekmovanja v znanju astronomije za Dominkova priznanja najdete na spletnih straneh DMFA.]
Tudi z letošnjim državnim tekmovanjem smo lahko iz več razlogov zadovoljni. Prvi je ta, da se je razdelitev tekmovalcev v osnovnih šolah po razredih, učenci so prvič tekmovali ločeno v skupinah za 7., 8. in 9. razred, pokazala za zelo dobro potezo, saj smo s tem odpravili neenakost, zaradi različnega nivoja znanja, predvsem matematičnega znanja učencev. To kaže tudi statistika doseženih točk in povprečje točk na šolskem in državnem tekmovanju.
Drugi pomembni uspeh je vnovično povečanje števila tekmovalcev na šolskem nivoju tekmovanja. V osnovnih šolah je tekmovalo 2560 učencev, kar je dobrih 13 % več kot v lanskem šolskem letu. Letos je tekmovalo 297 srednješolcev, kar je dobrih 8 % več kot lani. Očitno se je ohranil popularizacijski element tekmovanja, saj se kljub večji težavnosti nalog učenci niso »prestrašili«.
Težave pa se še vedno kažejo v srednjih šolah oz. gimnazijah. Kljub povečanemu številu sodelujočih dijakov in njihovemu izjemnemu znanju, pa se število sodelujočih šol ni povečalo. Očitno si astronomija le s težavo utira pot v srednje izobraževanje, kar bomo z dodatnimi delavnicami za mentorje in dodatno literaturo poskusili rešiti v tekočem letu. Verjetno bomo prihodnje leto zaradi razlik v znanju tudi srednješolce razdelili v najmanj dve skupini.
Manj znano je, da vsa šolska tekmovanja iz znanja ogroža vedno bolj skromno financiranje. Ker z višino kotizacije ne moremo dodatno obremeniti šol, se vse pogosto pojavljajo vprašanja, kako naprej. Upamo le lahko, da bo odgovorne srečala pamet in bodo sprevideli pomen teh tekmovanj: širjenje znanja in znanosti, odkrivanje talentov, dvigovanje obče razgledanosti in kulture, nujno dopolnilo šolskim programom, nenazadnje veselje mlade generacije ob druženju z vrstniki, ki imajo enake interese... Lahko še na kak drug način za nekaj evrov po otroku dosežemo vse to?
Tekmovalna komisija se zahvaljuje vsem, ki so sodelovali pri tekmovanju iz znanja astronomije in kakorkoli pripomogli k njegovemu vse večjemu uveljavljanju.
Andrej Guštin, tajnik komisije za popularizacijo astronomije pri DMFA Slovenije